طراحی پورتال سازمانی


7 شهریورماه 1396

 پورتال سازمانی چیست؟

یک پورتال سازمانی، به عنوان یک پورت اطلاعات اطلاعاتی (EIP) شناخته می شود که چارچوبی برای ادغام اطلاعات افراد و فرایندهای درون مرزهای سازمانی است.
به نحوی یک پورتال از لحاظ ظاهری شبیه به یک وب سایت است.
پورتال های سازمانی یک نقطه دسترسی یکپارچه امن هستند که اغلب به صورت یک رابط کاربر مبتنی بر وب ارائه می دهند و برای جمع آوری و شخصی سازی اطلاعات از طریق پورتلت های خاص طراحی شده اند.
منظور از پورتلت مجموعه های کوچکتر و زیر سیستم های یک پورتال سازمانی بزرگ است.

 پورتال سازمانی چیست؟

در اواسط دهه 1990 ظهور پورتال های عمومی مانند AltaVista، AOL، Excite و یاهو را شاهد بودیم. این سایت ها یک مجموعه کلیدی از ویژگی های (مثلا خبر، پست الکترونیکی، آب و هوا، قیمت سهام و جستجو) ارائه کردند که اغلب در جعبه های خود و یا پورتلت ها ارائه می شد.
پس از این، شرکت های بزرگ و کوچک شروع به ایجاد مکانی مشابه برای برنامه ها و منابع داخلی سازمان خود کردند، به همین دلیل بسیاری از آنها به فناوری های مبتنی بر وب ( پورتال های سازمانی ) مهاجرت کردند.
در اواخر دهه 1990، فروشندگان نرم افزار شروع به تولید پورتال های شرکت های آماده سازی کردند. این بسته های نرم افزاری ابزارهای لازم برای شرکت ها هستند تا سریعا پورتال سازمانی خود را سفارشی سازی و گسترش دهند.
اولین فروشنده پورتال سازمانی در سال 1998 شروع به کار کرد. پیشگامان این بازار Epicentric، Plumtree Software و Viador بودند.
با این حال در سال 2002 با ورود محصولات رقابتی به بازار توسط فروشندگان نرم افزارهای کاربردی مانند BEA، IBM، Banc Intranets، Oracle و Sun Microsystems ، این فرصت برای نرم افزارهای Open Source مانند Liferay یا eXo Platform بوجود آمد که امکان خصوصی سازی پورتال های سازمانی را برای تمام برنامه نویسان بوجود آورد.
در سال 2003، فروشندگان پورتال سازمانی مبتنی بر جاوا، یک استاندارد به نام JSR-168 را تولید کردند. این استاندارد یک API برای بوجود آوردن امکان برقراری ارتباط بین پورتال ها و پورتلت ها در اختیار قرار می دهد.
فروشنده های نرم افزاری شروع به تولید پورتلت های سازگار با JSR-168 کردند که می توانند بر روی هر پورتال سازمانی سازگار با JSR-168 مستقر شوند. در تاریخ 12 ژوئن 2008 دومین نسخه استاندارد با عنوان JSR-286 رو نمایی شد.
شرکت ها ممکن است تصمیم بگیرند که پورتال چند شرکتی را براساس ساختار تجاری و تمرکز استراتژیک توسعه دهند در حالی که با استفاده مجدد از چارچوب های معماری، کتابخانه های مؤلفه یا روش های استاندارد پروژه (مثلا B2E، B2C، B2B، B2G، و غیره) نیز می توان این کار را انجام داد.

نیاز به مشاوره یا راهنمایی بیشتر دارید؟

برای هماهنگی جهت جلسه مشاوره یا نیازسنجی با ما تماس بگیرید.
با ارسال درخواست از طریق « فرم تماس » همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم تماس